donderdag 1 september 2011



Dat Adib een activist in hart en nieren is werd me al snel duidelijk toen ik hem als vriend op facebook had toegevoegd in mijn zoektocht naar iemand uit syriĆ«. De hele dag door plaats hij filmpjes van wat er in zijn geboorte land gaande is in een voor mij vreemde taal. De filmpjes worden hem toegestuurd door zijn vrienden en bekenden. Op mijn vraag of hij nooit bang is antwoorden hij stellig " Je bent niet bang als je gelooft in waar je voor staat". " Ook toen hij nog in SyriĆ« woonde ( nu anderhalf jaar geleden) was hij niet bang. Hij belande in 2004 toen hij 22 jaar was voor het eerst in de gevangenis nadat hij bij een demonstratie van koerden was opgepakt. Drie maanden zat hij opgesloten waarin hij meerderen keren geblinddoekt per dag werd gemarteld. Nadat hij in 2007 Ook weer in de gevangenis kwam is hij na vrijlating gevlucht. Adib is freelance schrijver en is te volgen via zijn web log voor het Eindhoven dagblad http://www.ed.nl/mening/weblogs/syrieblog/


Geen opmerkingen: